Nieuwswaarde
Nieuws moet objectief, waarheidsgetrouw en onafhankelijk zijn. Het is aan jou om te onderzoeken of het nieuws echt of nep is. Je bent je ervan bewust dat nieuws manipulatief kan zijn. Je kijkt naar de gegeven informatie, zoals de plaatjes, het taalgebruik, de bron en de auteur. Op basis hiervan krijg je een gevoel over de waarde van het nieuws. Die waarde die je hecht aan nieuws heeft immers te maken met de temperatuur van dat nieuws. Met de Nieuws Thermometer kwalificeer je nieuwsbrengers op basis van betrouwbaarheid en geloofwaardigheid.
Newsblitz geeft betekenis aan nieuws.
X41822N
Impressie
Impressie gaat over wat je als eerste waarneemt als je nieuws inhaleert. Het gebruik van foto's, koppen ‘met’ of zonder quotes, taal en intonatie bepalen je eerste indruk. Al voordat je het nieuws absorbeert, word je in een bepaalde richting gestuurd. Is dit de bedoeling van nieuws?
beeldgebruik
koppen
taalgebruik
verwachtingen
photoshop
priming
trackrecord
1
Ellendebalans
Experimenteren met je gemoedsbeweging kan niet het doel zijn van nieuws. De ellendebalans gaat over wat nieuws met je doet. Wekt nieuws gevoelens van angst of schuld op of botst het met waar je voor staat. Gaan dan niet je alarmbellen rinkelen?
angstgevoel
schuldgevoel
stemmingmakerij
emotionaliseren
conflictsturend
overdrijven
provoceren
2
Brandmerken
Brandmerken of stigmatiseren is het afkeuren of discrimineren van een persoon of groep op basis van waarneembare sociale kenmerken met als doel hen te onderscheiden van andere leden van een samenleving. Inspelen op vooroordelen en mensen wegzetten is preken van onverdraagzaamheid. Hoe goed voelt dit?
wegzetten
valse gelijkheid
ongelijkheid
stereotyperen
discrimineren
favotarisme
onderscheid
3
Betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid gaat over de eerlijkheid en geloofwaardigheid van het nieuws.
De waarheid vertellen die mensen willen horen maar wat feitelijk niet de waarheid is? Je leest het, je weet het! Nieuws is objectief, niet vooringenomen en ver van vervorming of vertroebeling van de werkelijkheid.
partijdig
incompleet
onevenwichtig
mediavooroordeel
dubbelspraak
verhullen
manipulatief
polariserend
feitverdraaiing
gaslighting
4
Geloofwaardigheid
Met fake nieuws en geshopte foto's staat de geloofwaardigheid van de nieuwsverschaffer direct ter discussie. Van nieuws waarvan het klip en klaar is dat het mensen een bepaalde kant op wil sturen of aan mensen wil verdienen, zijn de intenties vals. In wiens belang is dit?
clickbait
framing
nepnieuws
valse intenties
beeldmanipulatie
gesponsord
verdienmodellen
subliminaal
5
Authenticiteit
Authentiek nieuws is echt, eerlijk, open en verifieerbaar! Waar komt het nieuws vandaan? Waarom nu? Wat is de bron? Wie is de auteur? Welke argumenten onderbouwen het nieuws? Wordt inzicht verschaft teneinde nieuws afgewogen te duiden. Of wordt er nagepraat zonder enige kritische noot.
Wat je mist maakt je duidelijk wat er mis is.
geen bronvermelding
auteur onbekend
ongefundeerd
contextloos
timing news
gerecyclede geruchten
transparantie
papagaaien
kritiekloos