Bij het doorgeven van nieuws aan de lezer, wordt veel gebruik gemaakt van priming, agendasetting en framing. Het gaat over hoe de media onze hersenen en gespreksvoering beïnvloeden. Het begint bij ons op onze manier van interpreteren van woorden die leiden tot bepaalde associaties in ons brein. Het doel is om door middel van schema's de lezer iets onbewust (aan) te leren met als verpakking nieuws. Indien bepaalde associaties regelmatig voorkomen, dan versterkt dit het beeld. Media speelt hierop in door schema's te creëren in de hoofden van de lezers en dit heet priming.
Bij framing stuurt de media lezers een bepaalde kant op. Framing is een verdere vorm van priming waarbij er positieve of negatieve associaties mee worden gegeven aan een onderwerp. Met als bedoeling dat de lezer een bepaalde mening vormt over het gebrachte nieuws. Belangrijke framing methoden zijn het gebruik van metaforen en woordspelingen.
Agendasetting in relatie tot priming
Bij agendasetting gaat het om de ongeschreven regel binnen traditionele media dat de hoeveelheid aandacht die wordt geschonken aan een bepaald onderwerp bepalend is voor het publieke debat.
Men laat het lijken alsof deze onderwerpen belangrijker zijn dan andere en hierdoor oefent de massamedia een grote invloed uit op de politieke agenda. Grote mediaplatformen bepalen wat wordt uitvergroot en wat niet. Media stuurt derhalve aan op de gesprekken die je met vrienden of familie voert en bepalen op deze wijze onze agenda.
Media beïnvloedt dus door associaties te maken in onze hersenen om ons daarna via framing een kant op te sturen die ervoor zorgt dat wij het gaan hebben over onderwerpen die zij op de agenda willen houden.
Comments